Blog
Kalendář
 PoÚtStČtSoNe
01    010203
0204050607080910
0311121314151617
0418192021222324
0525262728293031



Kategorie: Moje recepty

2018-02-14 10:51

Kvašená zelenina, probiotické saláty.

Podporují zdraví a zlepšují metabolické funkce.


Domácí kvašená zelenina je ekonomický způsob, jak zajistit tělu potřebné živiny. A to nejen v této době předjaří, ale po celý rok. Fermentovaná zelenina je živou stravou, je stravitelnější než syrová zelenina, doplňuje enzymatické zásoby těla, napomáhá trávení těžších jídel, doplňuje tělu alkalické prvky v organické formě, dodává do střev příznivé bakterie a potlačuje škodlivé bakterie a kvasinky, snižuje obsah antinutrientů obsažených v syrové zelenině, podporuje detoxikaci těla.

Každá kultura má nějaký způsob fermentace nejen zeleniny , ale i ovoce, masa a ryb. Je to velmi starý způsob jak uchovat a zhodnotit živiny ve stravě.

U nás doma se zelí nakládá už mnoho let. Na podzim se zajede pro vysocké zelí a jeden víkend se rodina sejde a zelí nakrouháme a naložíme. Nakládáme bílé i červené.  V průběhu zimy si naložím několik sklenic pickles pro zpetření jídelníčku a letos jsme se pustili i do kimči. 

 

 

RECEPTY

Kysané zelí

Doma připravujeme každoročně plný zelák (15 kg) bílého zelí. Většinou nám zásoby vydrží do března. Letos jsme poprvé měli bílé vysocké a bylo vynikající. Taky jsme ho už snědli.

Hlávky nakrouháme, prosolíme, nacpeme do zeláku. Je důležité mít čisté ruce a zelí pořádně stlačit, aby v zeláku nezůstal vzduch. V tomto množství to je spíš práce pro muže. (Mají větší ruce a víc síly.) Stlačené zelí je potřeba zatížit, aby zůstalo pod uvolněnou štávou. Pokud je štávy málo, dolije se převařenou vychladlou vodou. My povrch přikryjeme celými zelnými listy a zatížíme čistými kameny. Ne cháme kvasit při pokojové teplotě několik týdnů. Když je dost prokvašené uskladníme ho v chladu. Takto vydrží přes celou zimu.Pokud se nesní dřív.

Kysané zelí bílé nebo červené si můžete připravit i v menším množství do sklenice.

 

Pickles

​Pickles je kvašená zelenina, kde si nakombinujete různé druhy a množství zeleniny. Na jednu sklenici jsem použila asi 1kg čerstvé. Dala jsem půl hlávky bílého zelí, dvě červené řepy, dvě mrkve, dvě cibule. Vše jsem na jemno nakrájela nebo nastrouhala, mírně prosolila a nechala v míse, aby zelenina pustila štávu. Potom jsem vše důkladně natlačila do sklenice. Přebytečná štáva ze sklenice vytéká, tak pozor, at´ si červenou řepou neobarvíte kuchyň. Mírný přebytek zeleniny stlačím víčkem a zašroubuji. Pod sklenici dejte talíř, protože při kvašení štáva za sklenice vytéká. Nechte při pokojové teplotě kvasit asi 6 dní, Potom uchovávejte v lednici. Takto vydrží několik týdnů.

Pro konzumaci zeleninu ani zelí neupravuji. Jen dětem do toho strouhám jablko, je to na ně dost kyselé a s jablíčkem to baštěj rádi.

 

Kimchi

Kimchi je jednička mezi probiotickými saláty. Kimchi účinně potlačuje virové infekce. Fermentace zeleniny podle výzkumů zvyšuje dostupnost vitaminů, minerálů a jiných živin v tomto probiotickém salátu. Obsahuje probiotické kultury posilující střeva i celkovou imunitu.

Tradiční kimchi se vyrábí z čínského zelí, česneku, ostré červené papriky (my dáváme chili) a soli. Variant tohoto probiotického salátu je mnoho. Přidávájí se i jiné druhy zeleniny - mrkev, ředkev, jarní cibulky, zázvor. Je možné přidat i jablka a mořské živočichy.

 

Tradiční postup výroby.

​Z čínského zelí odstraníme vnější listy a kořínky a umytou hlávku nakrájíme na kousky. Nakrájené kousky ponoříme do solného roztoku (8% - 15% soli ve vodě) na 2 - 7 hodin. Nebo prostě až zkřehnou. Potom se několikrát propláchne čistou vodou a nechá se okapat.

Zvlášť se připraví směs ostatní zeleniny (ředkev, mrkev, jarní cibulky) a  koření (česnek, chili, zázvor) a přidá se nějaký jednoduchý cukr. Promíchá se se zelím a naloží do sklenic a nechá se při pokojové teplotě fermentovat. Doma jsme ho měli asi týden při pokjové teplotě a po fermentaci jsme ho uložili do chladu. 

Množství koření dejte tolik, aby vám to chutnalo. 

 

Moje osobní zkušenost. Letos jsem přes zimu pravidelně konzumovala výše uvedené druhy kvašené zeleniny (alespoň 4x týdně porce 4 lžíce) a neměla jsem ani rýmu, Cítím se výborně v tomto období chřipek a jarní únavy.

 

Baechu kimchi​ 

Do výroby tohoto druhu kimchi se nedávno pustil můj muž a výsledek byl vynikající. Mimo tradiční zeleniny - ředkev, mrkev, jarní cibulky se přidává i jablko a sušené krevety. Postup je podobný, jak je popsáno výše. 

Základní směs na fermentaci připravil z řídké rýžové kaše, česneku, zázvoru, chili, rybí omáčky, sojové omáčky a krevet. Vše rozmixoval na pastu a promíchal se zeleninou. Dal do sklenic a nechal fermentovat. Opravdu velmi zdařilé.

 

 

 

​​